Kölni, vagy parfüm?
"Illatszervásárlásnál feltűnhet, hogy az egyestermékek más kiszerelésben, más néven, és más áron kaphatók. A sajátmárkás,negyed literes golyós dezodor nyilván olcsóbb lesz, mint a hüvelykujjnyi ampullábanárult Givenchy, és az illata is más – de mi ennek az oka?
A parfümök illatának intenzitásaelsősorban az illóolaj-koncentrátumtól függ. A klasszikus parfüm, az Eau de Parfum például 15 százaléknyiillóolajat tartalmaz, míg az Eau de Toilette nagyjából 10 százaléknyit. A kölni(Cologne) illóolaj-tartalma 5 százalék. A parfümöket úgy tervezték, hogy csakkeveset kelljen használni belőlük – így is elég átható lesz az illatuk –,míg a kölniket, a borotválkozás utáni arcszeszeket és testspray-ketgátlástalanabbul fröcskölhetjük magunkra.
Kölnik és parfümök változatos illatokban kaphatók. Aparfüm készítésekor inkább nőies illatokat használnak, például gyümölcsökbőlvagy virágokból sajtolt olajat. A kölnik tervezői inkább a férfiakat célozzákaz erős fűszer- és pézsmaillatokkal. Ennek ellenére nem mondhatjuk, hogy aparfüm a nőknek, a kölni a férfiaknak való; mindkét nem nyugodtan használhatjamindkettőt, ha úgy tetszik.
Az illatszerekettöbbféle illatanyagból állítják össze. A parfümök általában több illóolajbólkészülnek; ezek egy réteget képeznek, és ahogy párolognak, a nap végéremegváltozik az illatuk. Egy jobb parfümnek akár három rétege is lehet. A kölnikszintén több komponensű illatszerek, de jellemzően egyféle aroma jellemzi őket.
A kiszerelés bármilyen lehet: mind kölnit, mind parfümöt árulnak illatszeresüvegben, spray formájában, vagy akár bőrre kenhető szilárd anyagként. A sötétvagy színezett üvegben tárolt minőségi illatszerek általában azért ilyenek,hogy hosszabb ideig megőrizzék az illatukat, így vásárláskor ezt is vegyükfigyelembe, hacsak nem egy sötétkamrában fogjuk tárolni őket.
Általánosigazság: minél magasabb egy illatszer illóolaj-tartalma, annál drágább; ez akomponens sokkal drágább, mint a parfümök és kölnik más összetevői (jellemzőenalkohol és víz). Ez az oka, hogy a kölnik többnyire olcsóbbak egyesparfümöknél. Persze, ez alól is vannak kivételek: a nagyobb illatszergyártókmárkás termékei mindig többe fognak kerülni.”
(Hegyeshalmi Richárd, Index.hu)